Weber SmokeFire review (deel 3): problemen
Dat de introductie van de Weber SmokeFire in Amerika diverse problemen gaf zullen de meeste geïnteresseerde wel hebben gelezen. In zowel deel 1 als deel 2 van mijn review over de Weber SmokeFire gaf ik al aan een aantal problemen te hebben: een Fahrenheit bug/probleem in de app en een spontane verlaging van de temperatuur.
Fahrenheit probleem
Toen ik mijn SmokeFire voor de eerste paar keer in gebruik had, liep ik tegen een probleem aan waarbij de temperatuur binnen de app werd weergegeven in Fahrenheit. Dit terwijl de instelling toch echt op Celsius stond ingesteld. Dit heb ik doorgegeven aan de Weber Original Store, waar ik mijn Weber gekocht heb. Zij hebben dit op hun beurt doorgegeven aan Weber Nederland.
Terwijl ik deze aan deel 3 van de review begonnen ben, is er een update van de Weber Connect app uitgekomen. Deze heeft voor mij het probleem met de Fahrenheit temperatuur opgelost. Als mijn Weber SmokeFire aanstaat, dan zie ik nu de temperatuur van de barbecue in de app óók in Celsius i.p.v. Fahrenheit. Op de barbecue zelf werd dit al goed weergegeven. Ook het instellen van de temperatuur voor een van de vleessensoren kan ik nu in Celsius opgeven i.p.v. Fahrenheit. Fijn dat dit is opgelost!
Spontane verlaging van de temperatuur
In deel 2 kun je al lezen over een spontane temperatuurverlaging tijdens een barbecuesessie op hoge temperatuur. Een low & slow sessie hierna verliep weer zonder problemen. Een eenmalig iets, dacht ik. Tijdens een low & slow sessie met (heerlijke) dikbevleesde spareribs verloor de Weber opnieuw zijn temperatuur. Na ongeveer 1,5 uur stabiel te hebben gewerkt, zakte de temperatuur in 15 minuten tijd zo’n 25 graden. Van de ingestelde 110 terug naar 75 en uiteindelijk zelfs terug naar 65 (!) graden. Terwijl de temperatuur nog steeds op 110 ingesteld stond. Terwijl de temperatuur aan het zakken was, heb ik na +- 15 minuten de temperatuur op de barbecue hoger ingesteld, in de hoop dat deze “aansloeg” en weer ging opstoken. Temperatuur ingesteld op 250 graden en de temperatuur bleef maar dalen. Nadat ik met de bijgeleverde schraper (voor het schoonmaken) door de pellet bak ben gaan “harken” begon de temperatuur weer te stijgen. Terug naar 110 graden :-). Om vervolgens nog geen half uur later opnieuw te dalen naar 70 graden. Weer een half uur later was de temperatuur weer enigszins stabiel en op het niveau waar deze op stond ingesteld. De 3 uur hierna verliepen weer zonder problemen.
Dit is helaas niet een keer gebeurt, maar ik heb dit inmiddels een aantal keer mogen ervaren. Via een speciaal SmokeFire gedeelte op Reddit.com hebben een aantal mensen de zogenaamde fingerguard verwijderd. Dit is een vingerbescherming in de bak met pellets, bij het gedeelte waar de pellets in de barbecue naar beneden vallen (waarna ze door de augur bij het vuur komen). Het vermoeden bestaat dat er soms een blokkade kan ontstaan rondom de vingerbescherming, door bijv. de wat grotere pellets die er net niet doorheen passen (als ze rechtop staan bijv.). Dit zorgt er voor dat er geen pellets meer worden aangevoerd waarna het vuur langzaam dooft en je temperatuur zakt.
Ook ik heb de vingerbescherming verwijderd, in de hoop dat dit mijn problemen zou oplossen. Dat lijkt nog niet het geval te zijn (helaas). Bij de eerst volgende sessie ging het eerste uur uitstekend, tot een spontane verlaging van de temperatuur: +- 100 graden terug naar 45 graden. Ditmaal was het niet nodig om met de schraper door de pellet bak te “harken” en een eventuele blokkade te verhelpen. De temperatuur begon uit zich al weer flink te stijgen. Deze steeg echter zo door, dat er binnen +- 15 minuten een temperatuur van 170 graden bereikt was (volgens de SmokeFire zelf, mijn andere thermometer heeft een andere temperatuur gemeten). Hoewel de SmokeFire normaliter actief kan koelen (ongeveer 10 graden per minuut), heeft het zo’n 45 minuten geduurd om van 170 graden terug te koelen naar +- 120. Na dit issue heb ik, in een andere sessie, de SmokeFire hoog opgestookt en daarna op een lagere temperatuur ingesteld. En hij kan het wel, in zo’n 10 minuten was de temperatuur 100 graden gezakt. Hij kan het dus allemaal wel, maar op sommige momenten even niet. Raar!
In deze barbecuesessie had ik in mijn stukken vlees mijn Meater Block gebruikt om de kerntemperatuur van het vlees te meten, maar deze meet ook de omgevingstemperatuur (ideaal!). Daardoor kwam ik er ook achter dat, in ieder geval in deze sessie, de temperatuur van de SmokeFire ongeveer 20 graden afwijkt ten opzichte van de (4!) sensoren van de Meater thermometers. Na de spontane stijging in temperatuur heb ik hierna de barbecue ingesteld op 120 graden. In de grafieken zie je dat de omgevingstemperatuur van Meater ongeveer 100 graden is.
Opstarttijd
Naast de spontane temperatuur drops die ik nu een aantal keer heb mogen ervaren, heb ik ook een moment gehad waarbij de SmokeFire de grootste moeite had om uberhaupt op temperatuur te komen. In vrijwel alle sessies is de barbecue in zo’n 10 tot 20 minuten op temperatuur (afhankelijk van de ingestelde temperatuur). Bij deze barbecuesessie duurde het 45 minuten (!) voordat de temperatuur van 180 graden was bereikt. Compleet absurd. Ik heb de SmokeFire nu redelijk vaak (10+ keer) opgestart met een ingestelde temperatuur van 180/200 graden. Dit allemaal, op deze keer na, in zo’n 10 a 15 minuten weten te halen. Een opstarttijd van 45 minuten is duidelijk niet normaal. Het is mij alleen niet duidelijk of dit werd veroorzaakt door de vingerbescherming (die had ik er toen nog in) of dat er een andere oorzaak is (bijv. softwarematig).
En nu?
Tja. Ik ben eerlijk gezegd toch wel een beetje teleurgesteld. Dit zijn vervelende foutjes. Het hele idee achter een pellet barbecue is dat je hem aanzet en er niet naar om hoeft te kijken. En ik kan dat nu nog niet; je moet de barbecue in de gaten houden. En de behoorlijke temperatuurschommelingen op sommige momenten zijn onwenselijk. Gelukkig heb ik deze schommelingen gehad tijdens sessies waar ik redelijk vergevingsgezind vlees aan het bereiden was (spareribs en procureur voor pulled pork). Het mag echter niet gebeuren. Punt.
Ben ik ontevreden? Nee. De barbecue vind ik nog steeds een fantastische apparaat en ik ben er oprecht nog steeds dol enthousiast over! De ruimte, het uiterlijk, de manier waarop het e.e.a. is afgewerkt. Ik vind het een mooi apparaat. Daarbij weeg ik wel mee dat deze problemen worden opgelost. Als dit definitieve problemen waren, dan had ik nu een hele andere mening. Gelukkig zijn er in Nederland slechts 3 SmokeFires die problemen geven (waaronder die van mij). De andere eigenaren van de SmokeFire in Nederland hebben dit probleem niet. Mocht je overwegen om deze barbecue aan te schaffen, dan kan ik je deze oprecht nog steeds aanraden. Maar, koop deze dan alsjeblieft wel bij de Weber Original Store. Waarom? Lees nog even verder.
Garantie, ondersteuning, Weber Original Store?
In bovenstaande teksten, en in deel 1 en deel 2, heb ik weinig geschreven over de garantie, ondersteuning en de Weber Original Store. Toen ik mijn eerste issues met de SmokeFire heb mogen ervaren, heb ik dit ook op de mail gezet naar de Weber Original Store, waar ik mijn barbecue heb gekocht. Zij hebben, vanaf het begin dat ik contact opnam met deze problemen, serieus de problemen opgepakt. Zo schijnt er een speciaal team van Weber in Duitsland te zitten die de probleemgevallen met SmokeFire’s onderzoekt en behandelt. Vanaf het begin is vanuit de Weber Original Store aangegeven dat het probleem opgelost gaat worden. En dat is voor mij, als gewone consument, een fijn uitgangspunt. Het is misschien iets dat je ook gewoon mag verwachten (een degelijk product) maar het is ook gewoon even een kwestie van uitzoeken waar de problemen precies zitten (software, hardware, combinatie van beide, etc.) en dat heeft helaas ook tijd nodig. Hoe dan ook wordt het probleem opgelost, is de boodschap vanuit Weber Original Store.
Het schijnt zo te zijn dat ik last heb van het “E3” probleem, hoewel ik geen foutmelding op de barbecue krijg. Hiervoor zijn vervangende onderdelen onderweg vanuit Amerika en zodra die bij Weber Nederland binnen zijn, komen die z.s.m. mijn kant op. Weber Original Store heeft ook aangeboden om mijn gehele SmokeFire te vervangen voor een nieuw exemplaar. Echter bestaat er een kans dat daar dezelfde problemen inzitten, dus ik heb er voor gekozen om het eerst met vervangende onderdelen te proberen.
Voor de volledigheid: 2,5 week geleden heb ik mij gemeld met de eerste problemen. In 2,5 week is er meermaals contact geweest en dat vind ik persoonlijk plezierig. Je wordt op de hoogte gehouden van de voortgang, er wordt meegedacht, er wordt om meer informatie gevraagd. Open en eerlijke communicatie. En er kan tussendoor ook een grapje gemaakt worden en leuke praat over barbecuen in het algemeen. Dat maakt het voor mij erg prettig om contact te hebben met Weber Original Store en daarom zou ik, mocht je ook een SmokeFire (of een andere Weber barbecue) willen aanschaffen, dat hoe dan ook bij Weber Original Store doen en niet bij bijv. Coolblue of een van de bekende barbecuewinkels. Niks ten nadele van de andere winkels overigens, maar met Weber Original Store heb je gewoon korte lijntjes.
Tot slot
Ik ben erg enthousiast over de SmokeFire en Weber Original Store, zoals je misschien inmiddels door hebt :-). De reviews die ik over de SmokeFire schrijf zijn zonder invloed van Weber Original Store of Weber Nederland. Dit is puur mijn ervaring die ik met jullie wil delen.
Mocht je vragen hebben over de problemen, of de SmokeFire in het algemeen, stuur dan gerust een berichtje via het contactformulier of laat een reactie hieronder achter.
Update 12 mei 2020: ik heb zojuist een nieuw deel geschreven in de Weber SmokeFire review serie. De problemen zijn opgelost! Nieuwsgierig? Lees verder in deel 4.
Ik heb net dezelfde problemen, maar vindt het toch Weber onwaardig om dit toestel op de markt te brengen. Bij mij is na 10x gebruik de gloeibougie reeds defect.
Van Weber krijg ik een nieuwe in garantie maar kan pas vanaf 8 mei geleverd worden. Met andere woorden 3 weken geen barbeque.
Het is/was een mooi verhaal een BBQ op pellets maar ben toch wel heel teleurgesteld in dit toestel.
Dat is flink balen! Een kapotte gloeibougie heb ik vaker gelezen op https://www.reddit.com/r/smokefire/. Hopelijk werkt je SmokeFire na het vervangen er wel langer.
Ondertussen gloeibougie ontvangen met 2 weken vertraging en een paar telefoontjes aan Weber.
Resultaat: zelfde problemen.
Neem nu contact op met Coolblue dat ze deze rommel mogen komen ophalen.
Dat is spijtig te horen! Kan Coolblue de gehele SmokeFire niet omwisselen voor een ander? Ik ben er inmiddels achter dat, wanneer de SmokeFire goed functioneert, het ook een fantastisch apparaat is. Maar mocht je in het geheel geen vertrouwen meer hebben in Weber/SmokeFire, dan is wellicht een Traeger Ironwood 855 interessant.